سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه چیز درباره قلب
دانش، گمشده مؤمن است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   حسین عطایی  

یکشنبه 85 شهریور 26  3:37 عصر

۱ – سرخرگ ها Arteries : رگهایی هستند که در آنها خون قرمز یا تصفیه شده جریان دارد . خون با فشار سرعت زیاد در سرخرگ ها جریان دارد . جهت خون در سرخرگ ها از قلب به طرف اندامها است . با اینکه خون از قلب به طور متناوب در سرخرگ ها می ریزد ، جریان خون در آن مداوم و پیوسته است و این بخاطر خاصیت الاستیکی جدار سرخرگ هاست . در بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین این خاصیت از بین می رود .
اگر دست را روی یک سرخرگ قرار بدهیم ، نبض یا ضربان قلب را می توان لمس کرد . خون با فشار زیاد در سرخرگ ها جریان دارد و مقدار فشار خون در یک فرد بالغ و سالم 120 میلی متر جیوه به عنوان فشار سیستولی یا بیشترین فشار، روی 80 میلی متر جیوه به عنوان فشار دیاستولی یا کمترین فشار می باشد . ۲ - سیاهرگ ها Veins: رگهایی هستند که در آنها خونی که از اندامها آمده جریان دارد و توسط سیاهرگ های بزرگ به قلب یعنی دهلیز راست می ریزد . بنابراین جهت سیاهرگ از اندامها به طرف قلب است . فشار خون در سیاهرگ خیلی کم است بطوریکه در نزدیکی قلب بصفر می رسد ولی عواملی هستند که به بازگشت خون به قلب کمک می کنند . عامل اصلی فشار ناچیزی است که بوسیله انقباض بطن چپ در رگها حاصل شده است . دیواره سیاهرگ از سرخرگ نازکتر است و نیز مقاومت کمتری دارد . ساختمانی بنام دریچه لانه کبوتری وجود دارد که مانع بازگشت خون در سیاهرگ می شود . مهمترین بیماری سیاهرگها واریس است . 

۳ – مویرگ ها Capillaries : رگهای ریز و کوچکی هستند که در اندامها وجود دارند و باعث تغذیه اعضا و بافتهای مختلف می شوند . مولکولها و گلبولهای سفید از دیواره آنها گذشته و وارد بافت ها می شوند . فشار خون در مویرگ ها کم و حدود ۱۰ میلی متر جیوه است . مویرگ ها حد واسط سرخرگ ها و سیاهرگ ها هستند . آنها آنقدر نازک هستند که می توان گفت قطرشان به اندازه یک سلول مخاطی Epithelial Cell

سرخرگها دارای سه لایه می باشد:

1) لایه خارجی بافتی  Outer Layer Of Tissue: که سخت و محکم   و دارای جنس بافتی است.

2) لایه میانی عضلانی   :Muscular Middleاین لایه دارای عضلات کشدار و بسیار محکم می باشد. این خاصیت باعث می شود که خون قلب به راحتی در امتداد سرخرگ پمپاژ بشود که باعث باز شدن سرخرگ می شود Expansion  وبا آرام شدن قلب، سرخرگ منقبض شده Contraction و نیروی قابل توجهی به خون وارد کرده و آن را در مسیر جریان می دهد.

3) لایه درونی سلولهای مخاطی Inner Layer Of Epithelial این لایه بسیار نرم می باشد تا خون بدون هیچ مانعی به راحتی عبور کرده و جریان داشته باشد.

 


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
دوشنبه 103 اردیبهشت 10
امروز:   1 بازدید
دیروز:   0  بازدید
فهرست
آشنایی با من
لوگوی خودم
همه چیز درباره قلب
اوقات شرعی
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com